https://content-eu-8.content-cms.com/12becebc-ce88-4f3c-844b-fed0588ae8fb/dxdam/e0/e042120c-6e0e-4be1-9718-694b6bdedd4a/beleef-weer-meer-campagne-news-1440x450.jpg

"Als je ergens cultuur kan beleven, dan is het wel bij ons”

Gepubliceerd op do 12.05.2022

Deze week lanceerde Vlaanderen een campagne die jou aanmoedigt om opnieuw culturele en toeristische evenementen te bezoeken. Vanaf vandaag lopen er televisiespotjes, kom je online advertenties tegen, en zie je affiches op straat. Na een lange tijd kan je weer volop cultuur en concerten beleven, als toeschouwer, als deelnemer of als vrijwilliger. Organisatoren in Vlaanderen hebben intussen bewezen dat ze evenementen veilig en gezond kunnen organiseren.

“Meer dan ooit heeft de cultuursector onze steun nodig. Vlaanderen zit vol cultuur. Van grootse cultuurhuizen in de steden, tot straattheaters, muziekfestivals allerhande, de clubscene, cinema’s … noem maar op. Als je ergens cultuur kan beleven, dan is het wel bij ons”, zegt Vlaams Minister-president en Minister van Cultuur Jan Jambon.

“Corona heeft de cultuurbeleving in onze regio een hele tijd stilgelegd, maar gelukkig ligt die periode achter ons. Intussen hebben de makers niet stilgezeten. Resultaat: vandaag is het aanbod rijker dan ooit. Superdivers en altijd verrassend. Hoog tijd dus dat zo veel mogelijk Vlamingen weer cultuur gaan opsnuiven.”

Daarom lanceert de Vlaamse overheid dus een brede campagne om de cultuurbeleving weer helemaal op gang te trekken. Met de slogan “Beleef Weer Meer” wordt iedereen opgeroepen om weer volop samen cultuur te beleven. En die beleving is telkens weer anders: ontroering, extase, verwondering, verbinding, ontlading enzovoort. Cultuur maakt heel wat emoties los en die worden in de campagne in beeld gebracht.

Minister Jambon: “Cultuur verbindt mensen. Wie samen cultuur beleeft, deelt ook emoties. Da’s enorm waardevol. Nu alles heropstart, willen we de volledige cultuursector steunen door mensen zo enthousiast te maken dat ze hun volgende ticket kopen. Want geen cultuur zonder publiek, da’s evident.”

Deze zomer volgt een tweede campagnegolf. “Vlaanderen staat wereldwijd bekend als een festivalregio en daarom vinden we het cruciaal om vanuit Toerisme Vlaanderen en EventFlanders ook de festivalsector te steunen. We zijn dan ook verheugd om een festivalluik aan deze algemene cultuurcampagne te kunnen toevoegen. Zo bundelen we samen de krachten om het florerend cultuurlandschap in Vlaanderen te stimuleren en te vrijwaren. We hopen zo een steentje te kunnen bijdragen om deze zomer weer volle weides en pleinen met gelukkige bezoekers, ondernemers en bewoners te zien”, zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.